ΤΟΥ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΕΥΣΤΡ. ΝΑΖΛΗ
ΥΠΟΣΤΡΑΤΗΓΟΥ ΕΛΑΣ εα
ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΥ ΝΟΜΙΚΗΣ
Ποδήλατο! Ένα απλό και ευκολόχρηστο μέσο κίνησης στην πόλη, για την οποία δεν χρειάζεται άδειες οδήγησης και κυκλοφορίας (μπορεί να ΑΣΦΑΛΙΣΤΕΙ για τυχόν πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων!!!). Μέσο οικονομικό, φιλικό προς το περιβάλλον, που δεν ρυπαίνει, δεν δημιουργεί ηχητική όχληση, ιδιαίτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα ή πρόβλημα στάθμευσης.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, παρατηρούμε μια αύξηση της κίνησης ποδηλάτων στην Αλεξανδρούπολη, ένα «κίνημα» (σωστό κατά την γνώμη μου) ποδηλατιστών, που προβάλουν τη χρήση ποδηλάτων για την κίνηση μέσα στον αστικό ιστό της πόλης και όχι μόνο.
Ο ποδηλατόδρομος, που δημιουργήθηκε , σίγουρα προσέφερε πολλά στους ποδηλάτες που τον χρησιμοποιούν. Τι γίνεται όμως με τους άλλους δρόμους που το χρησιμοποιούν εντός και εκτός πόλεως; Τότε το ποδήλατο, από την δυστυχώς αποδεδειγμένα κακή χρήση-κίνηση, μπορεί να γίνει εχθρικό, αλλά και επικίνδυνο για τον οδηγό του και τους υπόλοιπους, που χρησιμοποιούν τους δρόμους, οδηγούς τροχοφόρων, τους πεζούς που χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια, τις πλατείες ή τους κλειστούς δρόμους που μετατρέπονται σε πεζόδρομους.
Αποδεικνύεται καθημερινά και γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες στην πόλη, ότι πάρα πολλοί ποδηλατιστές , μικροί και μεγάλοι, άνδρες και γυναίκες, αγνοούν θεμελιώδεις διατάξεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, άγνοια που μπορεί να οδηγήσει ευθέως σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα που θα έχουν την ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΥΠΑΙΤΙΟΤΗΤΑ. Δεν τολμώ βέβαια να σκεφτώ ότι ίσως κάποιοι απ’ αυτούς πιστεύουν ότι είναι κυρίαρχοι των δρόμων ή των χώρων που κινούνται, όπου οι άλλοι πρέπει να προσέχουν την κίνησή τους και να τους διευκολύνουν , ενώ αυτοί αδιαφορούν και παραβιάζουν πινακίδες και σημάνσεις που υπάρχουν για να προφυλάξουν από ατυχήματα.
Για το σκοπό αυτό της ενημέρωσης των οδηγών των ποδηλάτων αλλά και τους λοιπούς χρησιμοποιούντας τους δρόμους αλλά και άλλους χώρους, ας ανατρέξουμε στις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας , ώστε όλοι να γνωρίζουμε τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ αλλά και τις ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ τους και να πληροφορηθούμε τις έννοιες που διατυπώνονται.
1. ΠΟΔΗΛΑΤΟ: Θεωρείται οδικό όχημα, γιατί είναι μεταφορικό μέσον, που κινείται στις οδούς και σε χώρους που χρησιμοποιούνται για δημόσια κυκλοφορία οχημάτων, πεζών και ζώων ( άρθρο 1 και 2 παρ.1 Κ.Ο.Κ)
2. ΟΔΗΓΟΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ :είναι το πρόσωπο που οδηγεί αυτό (άρθρο 2 παρ. 1)
3. ΠΟΔΗΛΑΤΟ: είναι το όχημα, που έχει τουλάχιστον δύο τροχούς και κινείται με τη μυική δύναμη εκείνων που επιβαίνουν και μπορεί να υποβοηθείται με βοηθητικό ηλεκτροκινητήρα μέγιστης συνεχούς ισχύος 0,25 KW και η ισχύς του οποίου μειώνεται σταδιακά και τελικά μηδενίζεται, όταν η ταχύτητα φτάνει στα 25 χλμ\ώρα, ή νωρίτερα, εάν σταματήσει η ποδηλάτηση ( αρθρο 2 παρ. 1 Κ.Ο.Κ)
4. ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ: οδός ή τμήμα αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτων ( άρθρο 2 παρ.1 Κ.Ο.Κ.)
5. ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ: το υπερυψωμένο ή άλλως διαχωριζόμενο τμήμα της οδού που προορίζεται για τους πεζούς.
6. ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ: οδός που χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τους πεζούς και για είσοδο και έξοδο προς και από ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης παροδίων ιδιοκτησιών, ως και οχήματα εφοδιασμού ή έκτακτης ανάγκης ( άρθρο 2 & 1 Κ.Ο.Κ.)
ΑΚΟΜΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΥΠ΄ΟΨΙΝ ΤΟΥΣ ΟΤΙ:
7. Α) αυτοί που χρησιμοποιούν τους δρόμους πρέπει να αποφεύγουν οποιαδήποτε συμπεριφορά που είναι ενδεχόμενο να εκθέσει σε κίνδυνο ή να παρεμβάλλει εμπόδια στην κυκλοφορία, να εκθέσει σε κίνδυνο πρόσωπα… Οι οδηγοί υποχρεούνται να οδηγούν με σύνεση και με διαρκώς τεταμένη την προσοχή, να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή στα παιδιά , στους υπερήλικες, στα ΑΜΕΑ… και να μη προκαλούν γενικά με την συμπεριφορά τους τρόμο, ανησυχία ή παρενόχληση στους λοιπούς χρήστες των οδών ( άρθρο 12 &1 ) προβλέπεται πρόστιμο 200 €
Β) οι οδηγοί οχημάτων οφείλουν να συμπεριφέρονται με ευγένεια στους πεζούς και στους άλλους οδηγούς ( άρθρο 12 &7 ) προβλέπεται πρόστιμο 200 €
Γ) «απαγορεύεται η οδήγηση οδικών οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμό, ανταγωνισμό ή τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων ( άρθρο 12 &8 ) προβλέπεται πρόστιμο 700 €
8. «ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεων του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς. Ιδιαίτερα , απαγορεύεται να χρησιμοποιεί εν κίνησει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές…( άρθρο 13 παρ.2 ) προβλέπεται πρόστιμο 100 €.
9. α) « ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται , να οδηγεί το όχημα του πλησίον του δεξιού άκρου του οδοστρώματος και αν ακόμη ολόκληρο το οδόστρωμα είναι ελεύθερο» ( άρθρο 16 &1 ) προβλέπεται πρόστιμο 80 €
Β) «οι οδηγοί ποδηλάτων και μη μηχανοκίνητων οχημάτων υποχρεούνται να κινούνται κατά μήκος οποιουδήποτε προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας βατού ερείσματος της οδού, εφ΄ όσον υπάρχει και δεν προκαλείται δυσχέρεια στους χρησιμοποιούντες αυτού άλλως πλησίον του άκρου δεξιού του οδοστρώματος, αν δεν έχει οριστεί λωρίδα κυκλοφορίας ή ειδική οδός» ( άρθρο 16 &2 ) προβλέπεται πρόστιμο 80 €
Γ) «ο οδηγός δεν επιτρέπεται να κυκλοφορεί….σε πλατείες, πεζόδρομους, πεζοδρόμια, νησίδες ασφαλείας και διαχωριστικές νησίδες ή ειδικά ερείσματα, τα οποία προορίζονται για την κυκλοφορία των πεζών» ( άρθρο 16 &7 ) προβλέπεται πρόστιμο 200 €
Δ) «ο οδηγός δεν επιτρέπεται να οδηγεί αντίθετα με την κατεύθυνση του μονόδρομου..που έχει ειδικά σημανθεί» ( άρθρο 16 &7 ) προβλέπεται πρόστιμο 200 €
10. «το προσπέρασμα επιτρέπεται κατά κανόνα από τα αριστερά . κατ΄εξαίρεση . το προσπέρασμα επιτρέπεται από τα δεξιά αν ο προπορευόμενος οδηγός έχει δώσει σήμα ότι προτίθεται να στρίψει αριστερά και έχει μετακινήσει το όχημα του… προς την πλευρά αυτή» ( άρθρο 17 &2 ) προβλέπεται πρόστιμο 80 €
11. α)ὁ οδηγός που προτίθεται να εκτελέσει ελιγμό, οφείλει προηγουμένως να βεβαιωθεί ότι μπορεί να το πράξει χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση των λοιπών χρηστών της οδού , που κινούνται πίσω, μπροστά, πλάι του ή ετοιμάζονται να τον προσπεράσουν, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση , την κατεύθυνση και την ταχύτητα τους» ( άρθρο 21 &1 ) προβλέπεται πρόστιμο 80 €
Β) «οδηγός, που επιχειρεί στην οδό συνεχείς ή διακεκομμένους ελιγμούς και κίνηση, που εγκυμονεί κίνδυνο για τους υπόλοιπους χρήστες της οδού, τιμωρείται με πρόστιμο 700€ ( άρθρο 21 &4 )
12. «σε κόμβους χωρίς σήμανση, η προτεραιότητα ανήκει σε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά»(προβλέπεται πρόστιμο 350€ άρθρο 26&5)
13. ¨πριν από κάθε ελιγμό , ο οδηγός υποχρεούται να καταστήσει έγκαιρα γνωστή την πρόθεσή του αυτή με τους δείκτες κατεύθυνσης. Αν δεν υπάρχουν ( όπως στο ποδήλατο) υποχρεούται να δώσει τα ακόλουθα σήματα με το χέρι:
Α_έκταση του βραχίονα για στροφή προς την κατεύθυνση αυτού
Β) κάμψη του βραχίονα προς τα πάνω για στροφή προς την αντίθετη κατεύθυνση.
Γ) κάμψη του βραχίονα προς τα κάτω για στάθμευση ( άρθρο 21 &2 ) προβλέπεται πρόστιμο 80 €
14. «στους αυτοκινητόδρομους και στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, απαγορεύεται η κυκλοφορία πεζών , ζώων και ποδηλάτων» ( άρθρο 29 &1 ) προβλέπεται πρόστιμο 200 €
15. «τα ποδήλατα, μπορούν να σταθμεύουν» το ένα παραπλεύρως με το άλλο σε διπλή σειρά» ( άρθρο 34 &3 εδάφιο ε )
16.»οχήματα (και τα ποδήλατα) επιβάλλεται τη νύκτα να έχουν αναμμένα τουλάχιστον ένα λευκό ή ειδικής επιλογής κίτρινο φως στο μπροστινό μέρος και τουλάχιστον ένα ερυθρό φως στο πίσω μέρος αυτών, όταν κινούνται στις οδούς την νύκτα και οποτεδήποτε η ορατότητα είναι ανεπαρκής» ( άρθρο 35 & 2 ) προβλέπεται πρόστιμο 80 €
17. «σε σημασμένους με ειδική σήμανση πεζόδρομους , τα οχήματα, τα οποία επιτρέπεται να εισέλθουν σε αυτούς οφείλουν να κινούνται με ταχύτητα βαδίσματος και να παραχωρούν προτεραιότητα στους πεζούς-βλέπε $ 6 του παρόντος. Στους οδηγούς των οδικών οχημάτων επιβάλλεται να παραχωρούν προτεραιότητα στις διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών, όταν σε αυτές κινούνται πεζοί ή ποδηλατιστές αντίστοιχα. ( άρθρο 39 &2 ) προβλέπεται πρόστιμο 200 €
18.»οι οδηγοί ποδηλάτων ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ , 1)να ρυμουλκούνται από άλλο όχημα 2) να ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα γ) να μεταφέρουν αντικείμενα τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματος τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού.
4)να κινούνται ανά δύο ή και πλείονες παράλληλα, 5) να σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί, 6) να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, 7) να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, που δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση
Β) ὁι οδηγοί ποδηλάτων ..υποχρεούνται όταν οδηγούν. Να κρατούν το τιμόνι και με τα δύο τους χέρια . εκτός αν δίνουν σήμα όπως προβλέπεται στην $13 του παρόντος»
Γ) «οι οδηγοί ποδηλάτων …απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματα τους. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η μεταφορά ενός μόνο επιβάτη σε ποδήλατο που έχει δύο ζεύγη ποδοστροφάλων και διαθέτει από κατασκευή μόνιμο κάθισμα.
Δ) «σε οδούς που έχουν λωρίδα κυκλοφορίας για την κίνηση ποδηλάτων, απαγορεύεται στους οδηγούς αυτών να χρησιμοποιούν το υπόλοιπο του οδοστρώματος» ( άρθρο 40 ) προβλέπεται πρόστιμο 80 € εκτός από τα εδάφια 6 και 7 του παροντος που προβλέπει πρόστιμο 150€
19. «τα ποδήλατα επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με δύο συστήματα τροχοπέδησης, ανεξάρτητα μεταξύ τους , άμεσης και αποτελεσματικής ενέργειας , που το μεν ένα θα επενεργεί στο μπροστινό , το δε άλλο στον πίσω τροχό»
Β) «αυτός που θέτει σε κυκλοφορία, καθώς και αυτός που οδηγεί ποδήλατο, που δεν είναι εφοδιασμένο με σύστημα τροχοπέδησης, που να λειτουργεί σύμφωνα με το πιο πάνω άρθρο, τιμωρείται με πρόστιμο 40€ ( άρθρο 59)
20 α) «τα ποδήλατα επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, ως και με ένα αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά. Ομοίως αντανακλαστικό στοιχείο κίτρινου χρώματος επιβάλλεται να τοποθετείται σε κάθε ποδομοχλό. Εξαιρούνται της υποχρέωσης να φέρουν τα φώτα αυτά εφ΄ όσον δεν κυκλοφορούν την νύκτα. Τα ποδήλατα των οποίων η διάμετρος τροχού δεν υπερβαίνει τα 500 χιλιοστά, τα αγωνιστικά τα ορειβατικά ποδήλατα.
Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία , καθώς και αυτός που οδηγεί ποδήλατο, που δεν είναι εφοδιασμένο με τα πιο πάνω προβλεπόμενα φώτα και αντανακλαστικά στοιχεία που να λειτουργούν τιμωρείται με πρόστιμο 40€ ( άρθρο 76 )
21. «τα φώτα οδικού οχήματος – εν προκειμένω και του ποδηλάτου-απαγορεύεται να αναβοσβήνουν ή να μεταβάλλουν ένταση» ( άρθρο 80 παρ 1 ) προβλέπεται πρόστιμο 80 €
22.»τα ποδήλατα, εκτός από τα χρησιμοποιούμενα σε αθλητικούς αγώνες, επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα κουδούνι» ( άρθρο 81 παρ.6 και 27 ) προβλέπεται πρόστιμο 80€
23. ΤΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ μπορούν να ασφαλιστούν (ΔΕΝ είναι υποχρεωτικό )με ετήσιο ασφάλιστρο 25-30€ ανάλογα με την ασφάλεια.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Όλα τα πιο πάνω που προβλέπονται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα οποία πρωτίστως πρέπει να τα γνωρίζουν οι ποδηλάτες, αλλά κυρίως οι μικροί χρήστες του ποδηλάτου και οι γονείς τους, γιατί κάθε εμπλοκή σε τροχαίο ατύχημα ( υπαίτια ή αναίτια) θα δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα στην οικογένεια με πολλές παρενέργειες. Με το παρόν καλώ τους Δ/ντας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τους συνδικαλιστικούς φορείς τους, την Αστυνομική Δ/νση, να οργανώσουν σεμινάρια για τους ποδηλατιστές ώστε να πληροφορηθούν τα ισχύοντα και να αποφευχθούν συμβάντα που θα έχουν επιπτώσεις σε όλους , γιατί αποδεικνύεται καθημερινά ότι η ΑΓΝΟΙΑ ( από τους περισσότερους) βασικών κανόνων είναι δεδομένη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου